Orgaaninen näkyvyys vs maksettu mainonta - Mitä eroa näillä on Instagramissa
Tiesitkö, että maksettu somemainos toimii Instagramissa jopa 99 kertaa huonommin kuin Facebookissa?
Eräs somemainonnan ammattilainen kertoi, kuinka on tehnyt maksettuja mainoksia sekä Facebookiin että Instagramiin.
Hän päätti antaa Facebookin algoritmien päättää, kummassa kanavassa se alkaa mainosta näyttää, perustuen siihen, kummalla alustalla se tuottaa parempia tuloksia.
99 kertaa sadasta mainoksen budjetti siirtyi Facebookin puolelle, sillä siellä mainos tuotti parempia tuloksia.
Miksi siis käyttäisit aikaa Instagram-tilin orgaaniseen kasvattamiseen, kun Facebook-mainoksella saat aikaan lisää myyntiä?
Orgaanisesti kasvavan Instagram-tilin hyöty ei perustu hetkellisiin myyntipiikkeihin vaan kestävään näkyvyyteen, jatkuvasti lisääntyvään tunnettavuuteen sekä säännöllisesti kasvavaan myyntiin.
Hetkelliset myyntipiikit tehdään maksetulla mainonnalla. Tasainen, pitkäaikainen ja kestävästi kehittyvä myynti tehdään orgaanisesti toimivan ja kasvavan tilin kautta.
Asiakkaan ostopolun ymmärtäminen
Ostopolun pituus Instagramissa vaihtelee. Jokainen potentiaalinen asiakas on ihminen, jonka ostopolku on erilainen.
Kun yksi on valmis ostamaan tuotteen tai palvelun heti, toinen saattaa harkita ostopäätöstä pitkään.
Maksettu mainonta keskittyy ostovalmiiseen kohderyhmään. He eivät kuitenkaan ole ainoa potentiaalinen asiakaskuntasi, vaikka ovatkin valmiita ostamaan sinulta heti.
Pitkäjänteisellä ja tavoitteellisella orgaanisella Instagram-tekemisellä tavoitat sekä heti ostohousut jalassa olevan asiakkaan että myös pidempää lämmittelyä kaipaavan ostajan.
Hän ostaa sinulta sitten kun aika on hänelle sopiva, joten sinun on oltava näkyvillä säännöllisesti tätä asiakasta varten muistuttamassa yrityksestäsi ja tuotteestasi.
Instagram-tilin kärsivällinen, orgaaninen kasvattaminen palvelee siis kaikkia potentiaalisia asiakkaitasi.
Vaikka orgaaninen myynti ei yleensä tuota yhtä suuria myyntipiikkejä kuin maksettu mainonta, toimivalla tilillä se tuo vastaavan myynnin tasaisemmin pidemmällä aikavälillä. Ja vieläpä ilman mainosbudjettia.
Myös monilla asiakkaillani on kokemusta maksetun mainonnan hyödyntämisestä markkinoinnissa.
Eräällä asiakkaallani on erittäin toimiva ja tuloksellinen orgaaninen Instagram-tili. Postaukset tavoittavat hänen omat seuraajansa tehokkaasti ja tili saa hienosti näkyvyyttä myös omien seuraajien ulkopuolelta.
Yhteen postaukseensa hän kuitenkin osti näkyvyyttä ja jäi odottamaan tuloksia.
Asiakkaani tavallinen orgaaninen postaus tavoittaa noin 12 000 käyttäjää, joista puolet ovat omia seuraajia. Postaus kerää vuorovaikutusta noin 500 reaktion verran ja tuo tilille noin kahdeksan uutta seuraajaa.
Maksetun näkyvyyden postaus tavoitti lähes 23 000 käyttäjää eli lähes puolet enemmän kuin orgaaninen postaus. Omien seuraajien lisäksi tämä postaus tavoitti noin 17 000 ulkopuolista tiliä. Reaktioita postaus sai vain 300 eli reilusti vähemmän kuin orgaaninen postaus. Uusia seuraajia maksettu mainos ei tuonut.
Pelkkiin näkyvyyslukuihin keskittyminen on siis edelleen turhaa. Seuraa sitä, että postauksesi näkyvät aluksi omille seuraajillesi. Tyhjä näkyvyys on turhaa.
Lue lisää näkyvyyslukujen konvertoinnista postauksestani: Miten Instagramilla tienaa
Maksetulle mainonnalle on paikkansa
Maksettu mainonta ei kuitenkaan missään nimessä ole aina turhaa ja sillekin on paikkansa. Suunnitelmallisesti toteutettuna maksetun mainonnan kampanjat tukevat tilin orgaanisen kasvun tuloksia.
Maksettu mainonta voi olla hyvä keino lisätä myyntiä hetkellisesti silloin kun:
- Orgaaninen Instagram-tilin tekeminen ei ole mahdollista tai sitä ei osaa.
- Myyt tuotteita ja sinulla on jo (orgaanisen tekemisen kautta) tunnettavuutta ja haluat tavoittaa vielä empivän potentiaalisen ostajan oikealla hetkellä.
- Sinulla on verkkokauppa ja haluat tavoittaa verkkokaupassasi vierailleen potentiaalisen ostajan jälkeenpäin.
Maksetulla mainonnolla siis tavoitat jo sinut tuntevan potentiaalisen ostajan, joka on jo tietoinen brändistäsi ja tuotteestasi.
Kun tätä potentiaalista ostajaa muistutetaan tuotteestasi tai palvelustasi mainoksen muodossa, saattaa hän tehdä ostopäätöksen.
Vaikuttaako maksettu mainonta tilin orgaaniseen kasvuun?
Oikea ja tuloksellinen kasvu Instagramissa tehdään aina pitkäjänteisesti ja orgaanisesti. Oikein tehtynä maksettu mainonta ei kuitenkaan vaikuta tilin orgaaniseen ja kestävään kasvuun haitallisesti.
Kun maksettu mainonta on satunnaista, suunniteltua ja se tukee tilin luonnollista kasvua, orgaaninen tekeminen ja maksetut mainoskampanjat voivat tukea toisiaan.
Mainontaa tehdessäsi muista kuitenkin tehdä mainos aina Instagramista irrallisena, jotta se ei vaikuta tilin orgaaniseen näkyvyyteen.
Tämä tarkoittaa sitä, että mainos tulisi aina tehdään erillisenä kampanjana Facebook-mainostyökalun kautta, jolloin ohjaat mainoksesta liikenteen verkkokauppaasi Instagram-tilisi sijaan.
Maksetun mainonnan tavoitteena ei ole tuoda sinulle lisää seuraajia vaan yrityksellesi lisää myyntiä. Seuraajien keräämiseen maksettua mainontaa ei kannata käyttää orgaanisen näkyvyyden säilymisen takia.
Lue lisää seuraajien saamisesta postauksestani Miten saada seuraajia Instagramissa.
Maksettu mainonta vs. orgaaninen kasvu
Aiheena maksettu mainonta jakaa asiantuntijat selkeästi kahteen tiimiin.
Moni valmennettavani on kertonut saaneensa digi- ja somemarkkinoinnin ammattilaiselta ohjeistuksen, että yritys ei voi menestyä Instagramissa ilman maksettua mainontaa ja ilman mainoksia vain 10% seuraajista näkee postaukset.
Jos asia on näin, tiliä ei ole osattu kasvattaa orgaanisesti oikein.
Onko orgaaninen näkyvyys Instagramissa sitten turhaa?
On, jos sitä ei osaa rakentaa oikein.
Ei mikään Instagram-tili tee myyntiä, jos seuraajina on muutama sata kaveria, kollegaa ja kilpailijaa.
Tällaisen seuraajakunnan tili ei selvästi ole osannut hyödyntää orgaanista näkyvyyttä oikean kohderyhmän sisällä.
Hiljattain eräs toinen asiakkaani lähetti minulle viestin:
“Pakko myös sanoa, että jos ei saa myyntiä Instan kautta, kannattaa tosiaan ottaa sulta valmennus ja lähteä sen avulla rakentamaan. Se on nimittäin jo nyt maksanut itsensä takaisin moninkertaisena. Olen aivan häkeltynyt itsekin."
Tämä asiakkaani ei ole käyttänyt rahaa maksettuun mainontaan ja hän tavoittaa sisällöllään suurimman osan omista seuraajistaan sekä myös uutta, kohderyhmäänsä edustavaa yleisöä.
Hän tekee jatkuvasti myyntiä Instagram-tilinsä kautta, joka on rakennettu pitkäjänteisesti, kestävästi ja täysin orgaanisesti.
On täysin totta, että tykkäykset ja uudet seuraajat eivät tuo rahaa yrityksen kassaan sellaisenaan.
Siksi painotankin kaikessa Instagram-tekemisessä oikean kohderyhmän sitoutuneiden seuraajien merkitystä. Niiden merkitystä myynnin tekemisessä ainakaan minä en väheksy ollenkaan.
Orgaanisen markkinoinnin tehtävä on kasvattaa tunnettuutta, tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita ja pitää heidät aktiivisina.
Maksetulla mainonnalla voi sitten tehdä "täsmämyyntiä" tehokkaasti jo sitoutuneille asiakkaille tai tuoda näkyvyyttä ajankohtaiselle kampanjalle.
Mikäli orgaaninen näkyvyys Instagramissa olisi täysin tehotonta, ei useat asiakkaani tällä hetkellä tekisi säännöllisesti kasvavaa myyntiä Instagram-tiliensä kautta, enkä minäkään täyttäisi kalenteriani yli kuukaudeksi eteenpäin täysin oman Instagram-tilini kautta.
En minäkään kuitenkaan kiellä mainonnan hyötyjä. Maksetulla mainonnalla on moni saanut hyviä tuloksia ja lisää myyntiä.
Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, kuinka paljon tehokkaampaa satunnainen maksettu mainonta olisi tilillä, joka on on myös orgaanisesti toimiva.
Suurella mainosbudjetilla kun ei voi korvata huonosti tehtyä tiliä.
Tulokset mainoskampanjasta ovat varmasti moninkertaiset, kun sen taustalla on pitkäjänteisesti ja kestävästi kasvatettu tili.
Voiko tilin orgaaninen tekeminen tuoda oikeasti myyntiä?
Annetaan valmennettavieni palautteiden puhua puolestaan:
"Seuraajia kahdessa kuukaudessa 200 lisää. Ja oikeita, hyviä, kiinnostuneita ja SHOPPAILEVIA seuraajia! Ennen tätä tuli sosiaalisen median kanavista eniten porukkaa mun verkkokauppaan Facebookista, mutta nyt koulutuksen myötä onkin Instagram kiilannut Facebookin ohitse."
"Juuri sinun vinkkiesi ansiosta kivijalkakauppani on koronasta ja suljetuista ovista huolimatta myynyt hienosti."
"Minulla soi puhelin koko ajan, ja tilauskirjani on aivan täynnä kesäkuulle asti."
"Valmennuksen myötä tilini sitoutumisprosentti, vuorovaikutus ja seuraajamäärät alkoivat kasvamaan. Lisäksi seuraajat olivat oikeaa kohderyhmää ja myin kaikki ryhmävalmennukseni täyteen Instagramin kautta."
"Nyt on alkanut tulla suomalaista, aikuista naisseuraajaa, siis kohderyhmääni. Tällä viikolla jo noin 30! Tiedusteluja, kyselyitä ja yv. Odotan innolla syksyä."
"Aika mahtava päätös valmennukselle henkilökohtaisesti oli tämän koko maalaussarjan myynti yhden päivän aikana eilen."
"Ennen väänsin ja väänsin tilini kanssa ja ehkä kaksi ihmistä klikkasivat linkkiä kuussa. Nyt sivustoklikkauksia on ollut kymmeniä per kk."
"Verkkokauppaklikkaukset ovat kasvaneet kurssin aikana noin 100%"
Kun tilin orgaaninen pohja unohdetaan ja myynti jätetään maksetun mainonnan varaan, tulokset ovat hetkittäisiä myyntipiikkejä ja lyhytaikaista näkyvyyttä.
Asiakkaani rakentavat Instagram-tilille kestävän pohjan pitkäaikaista, kestävää ja jatkuvasti kasvavaa myyntiä varten.
Myyntiä Instagramista sisällöllä, joka tuo asiakkaat luoksesi
ILMAINEN INSTAGRAM-KURSSI YRITTÄJILLE
Tässä ensimmäinen ilmainen Instagram-kurssi, jolla oikeasti teet tuloksia
Osallistumalla ilmaiselle kurssille liityt myös Instagram-tietopankkiin, josta saat kerran viikossa sähköpostiisi perusteellisia vinkkejä ja painavaa asiaa toimivasta Instagram-tekemisestä