Onko seuraajamäärä Instagram-menestyksen mittari?
Yleisenä Instagram-menestyksen mittarina pidetään usein seuraajamäärää. Ajatellaan, että kun yritys tai vaikuttaja on onnistunut kasvattamaan tilinsä seuraajamäärän valtavaksi, on tilin sisältö automaattisesti kiinnostavaa ja sitouttavaa. Tämä ei kuitenkaan aina pidä paikkaansa.
Valmennuksissani joskus kehotankin valmennettaviani jopa poistamaan seuraajiaan. Eräs valmennettavani poisti tililtään puolen vuoden aikana 2 000 seuraajaa, toinen puolestaan 5 000. Useilla valmennettavallani on tilin kasvukäyrä käynyt selkeästi miinuksella valmennuksen alussa. Miksi ihmeessä suosittelen tällaista toimintaa, kun Instagram-valmennukseni tavoitteena on tilin kasvu?
Syy tällaiseen seuraajalistan konmarittamiseen on spämmiseuraajat ja selkeästi kohderyhmään kuulumattomat seuraajat, joista on ainoastaan haittaa tilin näkyvyydelle. Selkeiden spämmiseuraajien poistamista suosittelen poikkeuksetta kaikille. Hiljaisia haamuseuraajia puolestaan on vaikeampi tunnistaa, sillä moni seuraa tiliä aktiivisesti reagoimatta ikinä postauksiin. Tilin haamuseuraajia ei siis kannata poistella liian kevyin perustein.
Myös minä poistan säännöllisesti tililtäni kohderyhmääni kuulumattomia seuraajia. Ulkomaalainen follow/unfollow-taktiikkaa harrastava yrittäjä ei kuulu kohderyhmääni sen enempää kuin satunnainen spämmiseuraajakaan.
Miksi seuraajia lähtee Instagramissa?
Seuraamisen lopettaminen on tavallista. Moni onkin viime aikoina ottanut asiakseen siivota seurattavien tilien listaa. Olen tehnyt tutkimusta siitä, milloin seuraaja yleensä lopettaa seuraamisen.
- Yrittäjä postaa myyvän postauksen. Kaupallinen sisältö ärsyttää helposti, jopa kaupallisella tilillä.
- Vaikuttaja postaa kaupallisen yhteistyön. Kaupallinen sisältö ärsyttää myös vaikuttajilla: yhteistöitä on ollut liikaa, yhteistyö ei ole linjassa tilin aiheen kanssa ja onpa myös kateus yleinen syy seuraamisen lopettamiselle.
- Postauksen/tilin tyyli tai asia poikkeaa huomattavasti aiemmasta eikä seuraaja koe sisältöä enää itselleen relevantiksi.
- Postaus on kantaaottava ja seuraajissa on vastapuolen edustajia.
- Tili on pitänyt taukoa Instagramin päivittämisestä. Luonnollinen säännöllisen postaustahdin mukainen postausten jälkeinen kato on pysähtynyt ja kaikki nuo lähtevät tauon jälkeen kerralla.
Ketä Instagramissa kannattaa seurata?
Minulla on erittäin tarkat kriteerit tileille, joita seuraan. Opetan tätä ajattelutapaa myös valmennettavilleni.
Et koskaan näe kaikkien seuraamiesi tilien postauksia syötteessäsi. Mitä useampaa tiliä seuraat, sen useamman tilin postaukset jäävät sinulta näkemättä. Mikäli todella haluat seurata satoja tilejä, suosittelen vetämään rajan noin 400 seurattavan kohdalle. Mutta ketä Instagramissa kannattaa seurata, jotta siitä hyötyy mahdollisimman paljon?
- Sinulle ennestään tuttujen ihmisten tilejä, joiden kanssa haluat olla aidossa vuorovaikutuksessa.
- Entisiä/nykyisiä/potentiaalisia yhteistyökumppaneita ja kollegoita, joiden kanssa haluat mahdollisesti tehdä joskus yhteistyötä.
- Tilejä, jotka tuottavat sinulle arvoa ja jonka aiheet kiinnostavat sinua aidosti
- Tilejä, jotka inspiroivat sinua.
Tämän listauksen ulkopuoliset tilit suosittelen jättämään väliin, ellet aidosti koe tilin tuottavan sinulle arvoa. Pintapuolinen seuraaminen ilman aitoa tarkoitusta ei hyödytä sinua tai seuraamaasi tiliä. Instagramissa laatu on korvannut määrän, myös seuraajien ja seurattavien tilien suhteen. Moni varmasti karsii sinutkin herkästi seurattavistaan, joten vältät itsekin mielipahan kun keskityt vain omaan tekemiseesi ja seuraat vain niitä tilejä, jotka sinua aidosti kiinnostavat.
Mitä tarkoittaa follow for follow?
Eräs yleisimmistä Instagram-kasvukeinoista on seurata oman kohderyhmän tilejä, jotta nämä alkaisivat seurata sinua takaisin. Tätä tapaa suositellaan jopa useissa somekoulutuksissa. Jokaista uutta seuraajaa pidetään onnistumisena eikä ajatella sitä, millaisia nämä seuraajat ovat.
Lue lisää seuraajien saamisesta postauksestani Miten saada seuraajia Instagramissa.
On kaunis ajatus seurata toista takaisin vain kohteliaisuudesta. Tilejä, jotka eivät seuraa takaisin uutta seuraajaansa, saatetaan pitää ylimielisenä ja takaisin seuraamattomuutta saatetaan pitää jopa kiusaamisena. Kiusaamisen sijaan kyse on kuitenkin aidosta vuorovaikutuksesta. Jos seuraat takaisin jokaista uutta seuraajaasi, et pian näe niiden tilien postauksia, joista olet aidosti kiinnostunut. Sen sijaan näet random-sisältöä tileiltä, joita seuraat vain velvollisuudentunteesta.
Vastavuoroisesti haitallista toimintaa on myös toisen tilin seuraaminen vain uuden seuraajan toivossa. Molemmilla tavoilla päätyy ainoastaan rajoittamaan syötteessään niiden tilien postauksia, joita oikeasti haluaa nähdä ja joiden kanssa haluaa olla aidossa vuorovaikutuksessa.
Lisäksi nämä tavat ovat oivia keinoja kerätä tilille haamuseuraajia, jotka eivät ikinä reagoi postauksiisi ja pian postauksesi eivät näy edes heille. Jokainen haamuseuraaja laskee sitoutuneiden seuraajiesi määrää ja sitoutuneet seuraajat tuovat tilillesi aidon näkyvyyden.
Kiitollisuudesta seuraaminen on siis kaunis ajatus, mutta tuhoaa tavoitteellisen Instagram-tilin näkyvyyttä, mikäli kiitollisuus ei ylety sitoutumiseen asti. Jos et aidosti ole kiinnostunut seuraamasi tilin sisällöstä, teet tilille palveluksen lopettaessasi sen seuraamisen.
Älä siis sokeasti tähtää seuraajien haalimiseen hinnalla millä hyvänsä. Keskity luomaan tililläsi sitouttavaa ja kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä, niin oikeat seuraajat löytävät kyllä luoksesi. Myös Instagram-tilin seuraajien tapauksessa laatu korvaa määrän.
Lataa tästä ilmainen 12-sivuinen opas, jolla kasvatat näkyvyyttäsi ilman kikkailua
VAHVAN INSTAGRAM-TILIN PILARIT
Lataamalla oppaan liityt myös Instagram-tietopankkiin, josta saat kerran viikossa sähköpostiisi perusteellisia vinkkejä ja painavaa asiaa toimivasta Instagram-tekemisestä