"Instagram-tilin optimointi" - Mitä se tarkoittaa
Instagram-tilin optimointi on termi, jota kuulee käytettävän useissa erilaisissa asiayhteyksissä. Termi onkin laaja ja aiheuttaa usein hämmennystä. Sain kerran yksityisviestiä seuraajaltani, joka oli jo pitkään ihmetellyt erään yrityksen kummallista toimintaa Instagramissa.
Yritys oli nyt jo kolmatta kertaa alkanut seurata häntä ja sen jälkeen heti lopettanut seuraamisen. Seuraajani päätti laittaa yritykselle viestiä ja tiedustella motiiveja tällaiselle toiminnalle. Yrityksen perustelu oli, että he yrittävät saada algoritmin suosimaan heidän tiliään optimoimalla sitä yhteistyössä erään markkinointitoimiston kanssa.
Tilin optimointi on siis laaja käsite ja voi tarkoittaa hyvin erilaisia asioita. Kun minä valmennuksissani opetan valmennettaviani optimoimaan Instagram-tiliään, en missään nimessä puhu tällaisesta tilille haitallisesta follow/unfollow-toiminnasta tai muista toimenpiteistä, joiden tavoitteena on huijata algoritmia.
Kuten olen monessa yhteydessä todennut, tekoälyyn perustuvaa algoritmia ei voi huijata mutta sitä ymmärtämällä sitä voi oppia hyödyntämään.
Jäin pohtimaan seuraajani kokemusta yrityksen kanssa ja minua harmittaa yrityksen puolesta. Yrittäjä tuskin ymmärtää, että hän maksaa toimistolle työstä, joka todennäköisesti vain tuhoaa yrityksen Instagram-tilin orgaanista näkyvyyttä.
Samalla yrityksen kohderyhmää edustavat, potentiaaliset asiakkaat ärsyyntyvät tällaisesta sekavasta somekäyttäytymisestä.
Yritys ei myöskään ole saanut kovin hyviä tuloksia tällaisen toiminnan seurauksena. Instagram-tilillä on tuhansia seuraajia, mutta sitoutumisprosentti on alle 1 %. Tällaisista tuloksista yritys on maksanut ulkopuoliselle toimistolle kuukaudesta toiseen.
Instagram-tilin optimointi kuulostaa hienolta ja vaikealta termiltä. Ennen kuin ulkoistat sen tekemisen, selvitäthän mitä sillä todellisuudessa tarkoitetaan.
Miten Instagram-tiliä optimoidaan oikein?
Mikä sitten on oikeanlaista Instagram-tilin optimointia, jota myös algoritmi arvostaa? Kaiken Instagram-näkyvyyden pohja luodaan oikeanlaisella, kohderyhmän tavoittavalla orgaanisella sisällöllä. Jos tiliä ei ole optimoitu palvelemaan kohderyhmää Instagramissa näkyvyyttä saavalla sisällöntuotannolla, mikään optimointikikkailu ei tiliä pelasta.
Kun tiliä tehdään tavoitteellisesti, pitkäjänteisesti ja kohderyhmää palvelevasti, on muutamia asioita, joilla tilin näkyvyyttä voi parantaa.
Hashtagien tutkiminen ja ymmärrys on oiva tapa tavoittaa uusia kohderyhmän edustajia ja samoista asioista kiinnostuneita tilejä. Myös säännöllinen ja omalle tilille optimaalinen postaustahti kerää kiitosta algoritmilta.
Puhun paljon epäaktiivisten haamuseuraajien haitallisuudesta. Niiden säännöllinen karsiminen on myös hyvä keino optimoida omaa Instagram-tiliään, sillä suuri määrä epäaktiivisia seuraajia vain laskee tilin luonnollista näkyvyyttä.
Älä myöskään itse ole tällainen haamuseuraaja, vaan seuraa ainoastaan tilejä, joiden sisältö sinua kiinnostaa ja johon olet valmis sitoutumaan omalla aktiivisuudellasi.
Älä siis tuhlaa aikaasi turhaan kikkailuun. Algoritmin huijausyrityksillä aiheutat tilillesi ainoastaan tuhoa ja laskenutta näkyvyyttä. Sen sijaan keskity luomaan sitouttavaa ja kiinnostavaa sisältöä säännöllisesti ja kohderyhmäsi mielessä pitäen.
Jos haluat oppia optimoimaan omaa Instagram-tiliäsi oikein ja kasvattamaan tilin näkyvyyttä, sitoutunutta seuraajakuntaa sekä myyntiä, katso minun Instagram-valmennus!
Valmennukseni avulla jo yli 400 yrittäjää ja sosiaalisen median vaikuttajaa ovat kasvattaneet tileistään menestyksekkään myyntikanavan ja sitoutuneiden, kohderyhmää edustavien seuraajien yhteisön.
Lataa tästä ilmainen 12-sivuinen opas, jolla kasvatat näkyvyyttäsi ilman kikkailua
VAHVAN INSTAGRAM-TILIN PILARIT
Lataamalla oppaan liityt myös Instagram-tietopankkiin, josta saat kerran viikossa sähköpostiisi perusteellisia vinkkejä ja painavaa asiaa toimivasta Instagram-tekemisestä