Kaikki mitä sinun tulee tietää Instagram-markkinoinnista 2022
Kuka käyttää Instagramia?
Instagramilla oli vuonna 2021 noin 800 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää ja suomalaisista 16–89-vuotiaista Instagramia käyttää noin 39 %. Lähde: stat.fi
Aktiivisin ikäryhmä Instagramissa on 18-44-vuotiaat. Lähde: statista.com
Instagramissa käyttäjät ovat pääosin seuraamassa toisten henkilöiden kuulumisia, viihtymässä, hakemassa inspiraatiota, etsimässä tietoa ja vinkkejä tai oppimassa uutta.
Kannattaako Instagram yritykselle?
Instagram ei ole verkkokauppa, eivätkä käyttäjät lähtökohtaisesti ole Instagramissa ostoksilla. Oikein tehtynä Instagram on kuitenkin yritykselle erittäin tehokas markkinointikanava.
Tiesitkö, että tutkitusti
- Yrityksien sitoutumisprosentti on 10 kertaa korkeampi Instagramissa kuin Facebookissa
- 60 % Instagram-käyttäjistä on löytänyt tuotteen tai palvelun Instagramin kautta
- Joka kolmas Instagram-käyttäjä on ostanut tuotteen tai palvelun Instagramin kautta
Vaikka käyttäjät eivät mene Instagramiin ostoksille, he usein tutustuvat siellä tuotteisiin ja palveluihin sekä päätyvät myös ostamaan.
Esimerkiksi yksi palveluita myyvä asiakkaani teki 60 000 euroa myyntiä lähes täysin Instagramin kautta vuonna 2021.
Useat tuotteita myyvät asiakkaani myyvät tuotteitansa jopa loppuun sen jälkeen kun julkaisevat niistä Instagram-tileillään.
Lue yhden asiakkaani tarina postauksestani Instagram-menestystarina @hiljainenvoima.
Myynnin lisäksi Instagram on myös tehokas kanava kasvattaa yrityksen tunnettuutta, näkyvyyttä ja brändiä.
Orgaaninen vai maksettu markkinointi - kumpi on tehokkaampaa Instagramissa?
Orgaaninen markkinointi Instagramissa on jatkuvaa ja pitkäjänteistä työtä. Tuloksia ei tule heti, mutta ne tulevat pitkäaikaisesti ja tasaisesti.
Orgaanisen Instagram-tilin hyöty ei ole hetkellinen myyntipiikki vaan kestävä näkyvyys, jatkuvasti lisääntyvä tunnettuus sekä säännöllinen ja ajan kanssa kasvava myynti ilman hetkellisiä piikkejä.
Hetkelliset myyntipiikit tehdään maksetulla mainonnalla kun taas tasainen ja pitkäaikainen myynti orgaanisesti toimivan ja kasvavan tilin kautta.
Orgaanisen ostopolun kesto Instagramissa vaihtelee. Jokainen potentiaalinen asiakaskin on ihminen ja ihmisiä on erilaisia. Kun yksi on valmis ostamaan heti, toinen saattaa harkita ostamista kokonaisen vuoden.
Maksettu mainonta keskittyy niihin heti ostovalmiisiin potentiaalisiin asiakkaisiin. Tämä ei ole koko potentiaalinen asiakaskuntasi vaan ainoastaan ne, jotka ovat valmiita ostamaan sinulta heti.
Orgaanisella tekemisellä tavoitat sekä sen heti ostohousut jalassa olevan asiakkaan että myös pitkään harkintaa tehneen ostajan. Tällainen pitkään harkintaa tehnyt ostaja ostaa sinulta sitten kun aika on hänelle sopiva, joten sinun on oltava näkyvillä säännöllisesti tätä asiakasta varten.
Orgaaninen markkinointi on myös lämpimän yleisön keräämistä Instagram-tilille ja heille myymistä.
Jos Instagramissa keskitytään ainoastaan maksettuun markkinointiin ja unohdetaan orgaaninen tekeminen, myydään aina kylmälle yleisölle.
Kannattaako maksettu markkinointi Instagramissa?
Instagramissa maksettua mainontaa voi käyttää eri tarkoituksiin. Sillä voi hakea näkyvyyttä, tavoitella seuraajia Instagram-tilille tai ohjata käyttäjiä verkkokauppaan ostoksille.
Jos haluat Instagram-tilisi toimivan tehokkaasti myös orgaanisesti, älä käytä maksettua mainontaa näkyvyyden tai seuraajien tavoittelemiseen.
Jos sisältösi ei toimi orgaanisesti, ei auta että ostat sille näkyvyyttä. Instagram-yleisö ei kiinnostu sisällöstäsi yhtään sen enempää, vaikka kuinka tarjoaisit sitä heille kuin puuroa lusikalla.
Eräällä asiakkaallani on erittäin toimiva orgaaninen tili. Postaukset tavoittavat omat seuraajat tehokkaasti ja tili saa hienosti näkyvyyttä myös omien seuraajien ulkopuolelta. Yhteen saman asiakkaani postaukseen kuitenkin ostettiin näkyvyyttä ja tässä tulokset.
Orgaaninen vs maksettu näkyvyys Instagramissa samalla tilillä.
Ensimmäisessä kuvassa on tilastot yhdestä tilin normaalista orgaanisesta postauksesta. Postaus tavoitti lähes 12 000 käyttäjää. Puolet omia seuraajia ja puolet ulkopuolisia.
Postaus keräsi vuorovaikutusta 500 reaktion verran. Tämä postaus toi myös suoraan 8 uutta seuraajaa tilille.
Toisessa kuvassa on tilastot maksetun näkyvyyden postauksesta. Postaus tavoitti lähes 23 000 käyttäjää eli melkein puolet enemmän kuin orgaaninen postaus. Koska tämä tili tavoittaa keskimäärin 6 000 omaa seuraajaansa, maksettu postaus tavoitti noin 17 000 ulkopuolista tiliä.
Vuorovaikutusta postaus sai silti vain 300 reaktion verran eli reilusti vähemmän kuin orgaaninen postaus. Uusia seuraajia tämä postaus ei tuonut yhtäkään.
Tässäkin tapauksessa orgaaninen tekeminen oli paljon tehokkaampaa ja orgaaninen näkyvyys toi konkreettisia tuloksia tilille vaikka näkyvyys olikin alhaisempaa.
6 000 orgaanisesti tavoitettua ulkopuolista käyttäjää toi tilille heti 8 seuraajaa, kun maksetun näkyvyyden avulla tavoitetut 17 000 ulkopuolista käyttäjää ei tuonut tilille mitään.
Maksettu mainonta Instagramissa kannattaa säästää suoriin myyntipostauksiin, joilla ohjataan käyttäjä verkkokauppaan eikä Instagram-tilille.
Asiakkaideni ja seuraajieni kokemusten perusteella maksettu mainonta Instagramissa toimii parhaiten silloin kun
- Myydään tuotetta eikä palvelua
- Tuote on hinnaltaan riittävän edullinen
- Tuote on trendikäs ja herättää kiinnostusta
- Tehdään retargeting-mainontaa eli kohdennetaan mainonta omalla verkkosivustolla jo vierailleille käyttäjille
Eräs somemainontaa työkseen tekevä markkinointiammattilainen on kertonut, että hänen asiakkailleen tekemistään mainoksista 99 sadasta toimii paremmin Facebookissa kuin Instagramissa.
Jos hän rakentaa mainoksen ja antaa sen jälkeen Facebookin algoritmien ohjata mainoksen budjettia sille alustalle kummassa mainos tuottaa paremmin, 99 kertaa sadasta mainoksen budjetti siirtyy kokonaan Facebookin puolelle.
Mainokset toimivat siis paremmin Facebookissa, kun taas Instagramissa usein orgaaninen tekeminen tuottaa parempia tuloksia.
Vastaava kokemus on myös suurimmalla osalla asiakkaistani, jotka ovat kokeilleet maksettua mainontaa Instagramissa.
Lue vertailu erilaisista Instagram-markkinoinnin keinoista ja hinnoista postauksestani Instagram-markkinoinnin hinta ja kustannukset
Unohda nämä, kun haluat Instagramista tehokkaan markkinointikanavan yrityksellesi
- Älä käytä arvontoja seuraajien saamiseen. Arvonnat tuovat hetkellistä suurta näkyvyyttä sekä usein myös valtavasti seuraajia Instagram-tilille. Mutta kun arvonta on ohi, suurin osa arvontaseuraajista jäävät tilillesi roikkumaan haamuseuraajina, jotka eivät jatkossa enää huomioi postauksiasi. Tilisi sitoutuneisuus laskee ja sitä myötä myös näkyvyys.
- Älä käytä maksettua mainontaa näkyvyyden tai seuraajien saamiseen. Säästä mahdollinen maksettu mainonta suoraan myyntiin, joka ohjaa käyttäjiä verkkosivustollesi Instagram-tilisi sijaan. Pelkkä maksettu näkyvyys on tekohengitystä sisällölle, joka ei vielä toimi Instagramissa.
- Jätä väliin seuraamis- ja buustiringit. Nämä ovat maksetun näkyvyyden tapaan pakotettua näkyvyyttä sisällölle, joka ei kuitenkaan kiinnosta aitoa orgaanista yleisöä eli sitä, jota oikeasti haluat tavoittaa tilillesi. Ilman buustitoimintaa opit tunnistamaan mistä oma kohderyhmäsi on oikeasti kiinnostunut tililläsi ja voit keskittyä sisältösi kehittämiseen. Lue lisää buustiringeistä postauksestani Tykkäysringit - oikotie onneen vai tilin tuhoon
- Älä keskity pelkkään näkyvyyteen. Näkyvyys lukuna ei ole suoraan verrannollinen konkreettisiin tuloksiin, kuten esimerkiksi aitojen yrityksestäsi kiinnostuneiden seuraajien saamiseen. Pienellä mutta tehokkaalla sisällön kautta tulleella näkyvyydellä saat enemmän seuraajia kuin pelkillä suurilla luvuilla, jotka ovat menneet suurimmaksi osaksi harakoille.
- Unohda tilisi seuraajamäärä, sillä pahimmillaan sekin on pelkkä luku ilman oikeasti yrityksestäsi kiinnostunutta yleisöä. Myynnin kannalta 5 000 yrityksestäsi kiinnostunutta sitoutunutta seuraajaa on moninkertaisesti tuottoisampi yleisö kuin 20 000 arvontaseuraajaa, jotka eivät huomioi tai edes näe postauksiasi.
5 vinkkiä orgaaniseen Instagram-markkinointiin vuonna 2022
- Pyri ensisijaisesti palvelemaan omaa potentiaalista asiakastasi sen sijaan, että menisit Instagramiin vain myymään. Kukaan ei seuraa Instagramissa aktiivisesti pelkkiä mainoksia, vaan tileiltä haetaan itselle jotain arvoa.
- Instagram on sosiaalinen media, joten tee tilistäsi sosiaalinen ja helposti lähestyttävä. Hyvin harva enää odottaa, että yrityksien Instagram-tilit ovat pelkkiä portfolioita ja tuotekatalogeja. Jopa Finnairin toimitusjohtaja tanssii Finnairin TikTok-tilillä. Sinun ei tarvitse lähteä tanssimaan, mutta näytä että sinunkin yrityksesi takana on ihan ihminen.
- Sitouta seuraajasi tuomalla esiin omaa persoonaasi ja tarinaasi yrityksen taustalla. Tarinat kiinnostavat ja Instagramissa yrittäjä itse on se johon seuraajat tehokkaimmin sitoutuvat, eivät yrityksen tuotteet.
- Jos myyt tuotteita, selvitä mihin tarkoitukseen tuotteitasi ostetaan. Keskity Instagram-tililläsi tuomaan esiin tätä tarkoitusta (esimerkiksi visuaalinen inspiraatio, käyttövinkit ja käyttökohteet) sen sijaan, että jakaisit pelkkää tuotetietoa.
- Jos myyt palveluita, selvitä mihin ongelmaan potentiaalinen asiakkaasi kaipaa ratkaisua. Keskity Instagram-tililläsi ratkaisemaan asiakkaasi ongelmia sekä osoittamaan, että sinä olet oikea henkilö auttamaan häntä palvelullasi.
Kun haluat tehdä Instagram-tilistäsi orgaanisesti tehokkaan markkinointikanavan tavalla, joka todistetusti tuo parhaita mahdollisia tuloksia Instagramissa, katso minun Instagram-valmennus tai ota yhteyttä niin keskustellaan yhdessä mitä mahdollisuuksia Instagramissa olisi yrityksellesi.
Myyntiä Instagramista sisällöllä, joka tuo asiakkaat luoksesi
ILMAINEN INSTAGRAM-KURSSI YRITTÄJILLE
Tässä ensimmäinen ilmainen Instagram-kurssi, jolla oikeasti teet tuloksia
Osallistumalla ilmaiselle kurssille liityt myös Instagram-tietopankkiin, josta saat kerran viikossa sähköpostiisi perusteellisia vinkkejä ja painavaa asiaa toimivasta Instagram-tekemisestä